Open top menu
poniedziałek, 14 lipca 2014

Wizje wyglądu pokoju Milli cały czas kręciły się wokół bieli i szarości - wciąż myślałam jaki kolorem przełamać tą sterylność... mięta, wrzos, róż a może czerwień? Padło na żółty! I tak od grudnia zeszłego roku zbierałam materiały  - tapeta, wykładziny, farba - szukałam idealnych mebli.... szukałam też tkanin...



Szycie zawsze było gdzieś w mojej głowie ale zawsze się bałam, że kupię maszynę i będzie leżała bo zwyczajnie okaże się, że się nie nadaję... Kuzynka pożyczyła mi swoją małą śmieszną maszynę-zabawkę i okazało się, że coś tam się udaje - przyszedł czas na własną...

Zaczęłam więc szukać materiałów idealnych na pościel, poduszki, zasłony i nawet kapę - znalazłam :)

I uszyłam!!!!

Nie znam się na zasadach krawiectwa a słownik tej dziedziny często mnie zaskakuje... dlatego wyjaśnię Wam "łopatplogicznie" jako totalny amator jak w prosty sposób uszyć efektowny komplet pościeli i to z prześcieradłem z gumką ;)

Zdjęcia kiepsko obrazują czynności z prostej przyczyny - jak zaczynałam jakąś czynność wciągałam się tak bardzo, że zapominałam o zdjęciach :)

Krok 1

Na początku trzeba przygotować tkaninę - wymierzyć dokładnie wkład kołderki i poduszki/poduszek i odrysować to na tkaninie. U nas było to w przypadku kołderki 140/190.


Krok 2

W przypadku poszewki z jednego rodzaju tkaniny trzeba odmierzyć podwójną długość 2x190 + zakładka. Tutaj sprawa jest prosta - rysujemy linię odmieżając 190 cm (plus zawsze ok 2 cm) składamy w tym miejscu a nastepnie zawijamy do środka nadwyżkę materiału przeznaczoną na zakładkę. U nas było troszeczkę inaczej ponieważ łączyliśmy ze sobą dwa rodzaje tkaniny z jednej i drugiej strony. W każdym wypadku  należy przygotować materiał, poskładać odpowiednio prawą stroną do wewnątrz i pospinać szpilkami.




Krok 3

Najpierw wykończyłam koniec materiału który znajdzie się wewnątrz czyli naszej zakładki zawijając końcówke i zszywając ściegiem prostym.



Krok 4

Zszywamy ze sobą boki  prostym ściegiem a następnie obcinamy z każdej strony nadwyżkę materiału i wykańczamy tkaninę by nie pruła nam się w praniu - można ściegiem owerlokowym - ja jednak użyłam ściegu zygzakowego.



Krok 4

Pozostaje nam jedynie bok z zakładką. Zszywamy go po każdej stronie zostawiając miejsce na włożenie wkładu. Ja przy szerokości 140 cm zszyłam po 40 cm z każdej strony. Takie zszycia są po to by po wywinięciu i wlożeniu wkładu zakładka nie wychodziła za bardzo.


Podobnie jest z poduszkami a nawet jeszcze prościej. Ja uszyłam dwie - większą i mniejszą. Są jednokolorowe więc uszycie ich zajęło mi znacznie mniej czasu niż poszewka na kołderkę.


Przychodzi czas na uszycie prześcieradla z gumką - bałam się bardzo a okazało się to dziecinnie proste.

Krok 1

Dokładny wymiar materaca odrysowujemy na tkaninie (u nas 200/90). Mierzymy też grubość materiału i dodajemy z każdej strony + kilka cm więcej na założenie.


Krok 2

Składamy ze sobą wycięcia, spinamy szpilkami i szywamy razem i wykańczamy brzeg ściegiem zygzakowym lub owerlokowym. W tym momencie mamy już prześcieradło idealne do nałożenia na nasz materac. Pozostaje ostatni krok :)


Krok 3

Wszystkie boki wykańczamy by uniknąć prucia a następnie zawijamy i spinamy szpilakami. Ja postanowiłam, że gumki znajdą się tylko na rogach, to też najpierw szyłam zawinięcia we wszystkich 4 bokach zostawiając od każdego narożnika ok. 30 cm. Tam gdzie zaczyna sie tunel przypięłam szpilką gumką i zaczęłam zszywać obok niej przytrzymując ją. Pozwoli to zaoszczędzić czasu na późniejsze wdziewanie. Kiedy docieralm do końca tunelu naciągałam gumkę tak by marszczyła tkaninę spinałam szpilką i zaszywałam jej drugi koniec.



No i komplet pościeli gotowy!!!
Ile mi to zajęło? Hmm ok 6 h w sumie :)
Czy warto? O tak - za taki komplet pościeli z takich a nie innych materiałów musiałabym zapłacić ok 400 zł - koszt materiału na samą pościel to ok 100-120 zł !!!

Ja zakupiłam go znacznie więcej - a po co? Niebawem się dowiecie ;)






Tagged

19 komentarzy :

  1. Śliczna robota :) Opisujesz, to w sposób bardzo prosty, choć pewnie ja znając swoją cierpliwość, poddałabym się na mierzeniu :):) KOLORY IDEALNE !! :)

    http://szczescia-nie-kupisz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też do cierpliwych się nie zaliczam a od precyzyjnych prac zawsze stroniłam a udalo mi się - trzeba uwierzyć i chcieć ;)

      Usuń
  2. Ale zdolna Mamuśka!! Pościel extra. Gdzie kupilas taka tkanine?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na allegro ;) Wybór jest ogromny ale ta mnie zauroczyła :)

      Usuń
  3. Jak Ty to robisz, że masz na wszystko czas?
    Kiedyś sama uszyłam nawet parę sukienek, dla mojej starszej córy, ale wtedy jeszcze nie pracowałam, teraz jeszcze sama nie wiem, jak się zorganizowac i w co ręce wkładać.
    Nigdy nie pomyslałam, żeby uszyć własną pościel a w sumie przecież to musi być prostsze niż kiecki.
    Sprawiłaś, że znowu pożałowałam sprzedaży maszyny.
    Może czas pomysleć o nowej? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj jak sukieki szyłaś to taką pościel z zamknietymi oczami dasz radę ;) a z tym czasem to jest tak, że go nie ma - po prostu to silniejsze ode mnie a potem sypiam po 3 godziny i ledwo żyję :P

      Usuń
  4. A ja chciałabym zapytać o koszt jaki poniosłaś, bo chciałbym to zweryfikować z kosztami handmade dostępnych na sieci, pomijając oczywiście bezcenną satysfakcję, dumę i unikatowy wzór ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super pościel, może mamie zlece uszycie podobnej dla córci;) to jest 100 % bawełny o wadze 150 g? czy ta tkanina jest mnącym się materiałem? Z góry dziekuje za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 100% bawełny o wadze 145g - bardzo dobrze się szyje. Gniecie się jak każda bawełna przy użytkowaniu ale bez przesady - w granicach normy. Wzór pościelowy to - koniczyna marokańska :)

      Usuń
  6. Pięknie :) U nas tez nadchodzą zmiany w sumie poddałaś mi pomysł-uszyję dziewczynom pościele wymarzone :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękna, wyjątkowa jedyna w swoim rodzaju zamierzam się zamierzam ale chyba w końcu kupię :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Prześliczna ta pościel. Mila z pewnością oczarowana.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zauroczyłaś mnie tą pościelą :love: aż muszę poprosić teściową o wyciągnięcie maszyny do szycia z szafy :D pozwolisz że mój synuś będzie miał podobną ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Super pościel :) Nie spodziewałam się, że może wyjść tak ładnie. W sklepach można znaleźć ładną, ciekawą pościel ale niestety troche trzeba wydać. Tania pościel często jest traktowana po macoszemu i nie ma w czym wybierać, a przecież nie zawsze jest gorsza jakościowo :( Dlatego cieszę się, że tu trafiłam, zainspirowałaś mnie i chyba wybiorę się do sklepu po materiał. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

.